غشا سقف متحرک

سقف متحرک غشایی نوعی سازه می‌باشد که از پارچه یا غشا تشکیل شده و قابلیت تاشوندگی دارد. این نوع سقف معمولاً در ساختمان‌ها؛ مانند ساختمان‌های تجاری، مراکز خرید، هتل‌ها، استادیوم‌ها و فضاهایی که نیاز به تنظیم نور و تهویه دارند، استفاده می‌شود. سقف متحرک غشایی می‌تواند به صورت سقف متحرک دستی یا اتوماتیک با استفاده از موتورها و سیستم‌های مکانیکی کنترل شده و به صورت عمودی یا افقی باز و بسته شود. در این بخش شما با موضوع کلیدی غشا تاشونده سقف متحرک و جزئیات بیشتر آن آشنا خواهید شد.

کاربرد و مزایای غشا سقف متحرک

همانطور که گفتیم غشا تاشونده سقف متحرک به عنوان یک راهکار نوآورانه برای سقف فضاهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. به  طور کلی، غشا سقف متحرک به شما امکان می‌دهد فضای بیرونی خود را بهینه کنید، نور خورشید را کنترل کنید و از فضای باز لذت ببرید. ویژگی اصلی این محصول وزن سبک، انعطاف پذیری بالا، اجرای آسان، شفافیت، دوام بالا که حدودت تا 30 سال قابل استفاده است. این نوع سقف در صنعت دکوراسیون و طراحی معماری، استفاده‌های متنوعی دارد و باعث زیبایی و عملکرد بهتر فضا می‌شود. چند نمونه از کاربردهای این محصول شامل:

  • استفاده بهینه از فضای بیرونی: غشا سقف متحرک به شما امکان می‌دهد در طول سال از فضای بیرونی بیشترین استفاده را ببرید. این سقف می‌تواند در محوطه‌سازی، ویلا، باغ، پارکینگ، ورزشگاه و مراکز تفریحی نصب شود
  • محافظت در برابر نور خورشید: در مواردی که افراد بیش از حد در برابر نور خورشید قرار دارند و توانایی اجتناب از محدودیت‌های آب و هوایی را ندارند، غشا سقف متحرک می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این سقف به شما امکان می‌دهد میزان نور خورشید را کنترل کنید و از تابش مستقیم آن جلوگیری کنید.
  • استفاده در استخرها: در طراحی استخرهای سرپوشیده، سقف متحرک نقش کلیدی دارد. این سقف‌ها به شما امکان می‌دهند در زیر نور خورشید از شنا کردن لذت ببرید و در عین حال از ورود گرد و غبار به استخر جلوگیری کنید.
  • استفاده در حیاط: نصب غشا تاشونده سقف متحرک در فضای باز خانه، به شما کمک می‌کند تا از فضای زیبای خارجی خانه بیشترین استفاده را ببرید. شما می‌توانید بدون توجه به شرایط آب و هوایی در طول سال، از فعالیت‌های فضای باز لذت ببرید.

سقف متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف متحرک نوعی سازه است که آپشن باز و بسته شدن دارد و به کمک سیستم مکانیکی، الکتریکی یا هیدرولیک عمل می‌کند. این نوع سقف به شما امکان می‌دهد تا در هنگام نیاز، فضای بالای سر خود را باز یا بسته کنید که همانند سقف غشایی به صورت دستی یا سقف متحرک اتوماتیک بوده و معمولاً در مکان‌هایی مانند تراس‌ها، باغ‌ها، استخرها، رستوران‌ها و ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود.

از کاربرد سقف متحرک می‌توان گفت، به شما این امکان می‌دهد تا در هنگام آب و هوای خوب، از نور خورشید و هوای طبیعی برخوردار شوید و در هنگام بارش باران یا هوای نامساعد، فضای بالای سر خود را بسته کنید. سقف متحرک می‌تواند به صورت بازشو، شیب‌دار، شفاف یا با الگوی مد نظر مشتری طراحی باشد. انواع سقف متحرک شامل سقف تسلکوپی، پارچه‌ای، آلومینیومی، پلی کربنات و شیشه‌ای می‌باشد که چند مورد را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

سقف متحرک تلسکوپی:

سقف تلسکوپی به وسیله یک سیستم تلسکوپی که شامل قطعات قابل انعطاف است، قابل اجرا است. با باز شدن سقف تلسکوپی، فضای زیر آن قابل دسترس می‌شود و با بسته شدن آن، فضای زیر سقف پوشیده و محافظت می‌گردد. برای ساخت سقف تلسکوپی، از قطعات انعطاف پذیر و مقاومی استفاده می شود که قابلیت انطباق با حرکت سقف را دارند. این قطعات معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده‌اند. سیستم تلسکوپی به وسیله مکانیزم‌هایی که می‌توانند تمام قطعات را هم زمان حرکت دهند، کنترل می‌شود. سقف تلسکوپی در انواع مختلفی مانند سقف متحرک استخر، سقف استادیوم و سقف گلخانه استفاده می‌گردد.

سقف متحرک آلومینیوم:

این نوع سقف با استفاده از سازه‌های متحرک آلومینیومی طراحی و نصب می‌شود. سقف نام‌برده شده می‌تواند به شکل سایه روشن یا جمع شونده طراحی شود.  با باز شدن سقف متحرک آلومینیوم در روزهای گرم تابستان، هوای تازه و خنکی به فضا وارد می‌شود و در سرما، با بسته شدن سقف، حرارت در فضا را حفظ می‌کند.

سقف متحرک شیشه‌ ای:

سقف متحرک شیشه‌ای مانند سایر سقف های متحرک، قابلیت حرکت و باز و بسته شدن دارد و از شیشه جهت پوشش سف استفاده می‌شود. این نوع سقف ها اغلب از فلز سبک و آلومینیوم تقویت شده ساخته می‌شود و رنگ آن می‌تواند از رنگ پودری الکترواستاتیک در رنگ‌های متنوع انتخاب شود.

از سقف متحرک شیشه ای می‌توان در ساختمان‌های قدیمی نیز استفاده کرد چرا که اسکلت اصلی و بدنه‌ی این سقف ها از آلومینیوم ساخته شده و وزن سبکی دارد. علاوه بر این، این نوع سقف مقاومت بالایی در برابر بادهای شدید و بار برف تا ۸۵ کیلوگرم بر مترمربع دارد. در عملکرد حرارتی، سقف متحرک شیشه‌ای جلوگیری می‌کند تا حرارت بیش از حدی از خارج به داخل جذب شود و همچنین از اتلاف حرارت از داخل به خارج جلوگیری می‌کند. سقف متحرک شیشه‌ای کاربردهای متعددی دارد، از جمله: استفاده در گلخانه‌های خصوصی، بالکن‌ها، روف گاردن‌ها و همچنین استفاده از این محصول برای سقف متحرک رستوران‌ نیز کاربرد دارد.

برای ساخت غشا تاشونده سقف متحرک از چه چیزی استفاده می‌شود؟

برای ساخت سقف متحرک غشایی، از پارچه‌های کامپوزیتی استفاده می‌شود که توسط لایه‌های مختلفی روکش می‌شوند تا مقاومت و دوام آنها را افزایش دهند. روکش PVDF به عنوان یکی از مقاوم‌ترین روکش‌های نهایی برای پارچه‌های کامپوزیتی شناخته شده است. استفاده از این نوع روکش موجب به افزایش طول عمر و دوام پارچه، سطحی صیقلی و براق، نظافت آسان و ثبات رنگ می‌شود.

میزان تبادل حرارت در سقف متحرک غشایی نیز بسیار کم است. برخی از پارچه‌های استفاده شده در این نوع سقف، از موادی تشکیل شده‌اند که میزان تبادل حرارت آنها کمتر 9 کلوین است. این ویژگی باعث می‌شود که در فصل تابستان، گرمای ناشی از تابش خورشید به فضای زیرین سقف نفوذ نکند. علاوه بر پارچه‌های کامپوزیتی، پارچه‌های شفاف نیز می‌توانند برای ساخت غشا تاشونده سقف متحرک استفاده شوند. این نوع پارچه‌ها مناسب برای نیازهای خاص معماری پروژه‌ها هستند.

تفاوت سقف متحرک با غشا سقف متحرک در چیست؟

در بخش‌های قبل تعریف و کاربرد سقف‌های متحرک و غشا سقف متحرک را خواندید و دانستید هر دو نوع متحرک هستند، اما با تفاوت‌هایی که در طراحی و استفاده از آنها وجود دارد. به عنوان مثال هر کدام از سقف‌های نام‌برده شده تجهیزات خاص و متریال اولیه مخصوص به خود را دارند، اما به طور کلی کاربرد یکسانی دارند. تفاوت‌ها شامل؛ تجهیزات و نوع متریال، محل‌ها و فضاهای احداث، مدل اجرا و نصب سقف‌ها.

همانطور که ذکر شد، هر دو نوع سقف متحرک و سقف متحرک غشا، قابلیت جابجایی و تنظیم سطح نور و تهویه هوا به عنوان مزیت‌های اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین، کیفیت ساخت و مواد استفاده شده در ساخت سقف متحرک نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در عمر مفید و عملکرد آن داشته باشد.

آیا غشا سقف متحرک کاملا ضدآب است؟

غشا سقف متحرک می‌تواند ضد آب باشد، اما این ویژگی بستگی به جنس و نوع پارچه استفاده شده دارد. برخی از پارچه‌های سقف متحرک با استفاده از لایه‌ها و روکش‌های مختلف، ثبات رنگ و مقاومت در برابر آب را تضمین می‌کنند.

با توجه به اینکه غشا سقف متحرک در معرض آب و هوا قرار می‌گیرد، معمولاً تولیدکنندگان سعی می‌کنند از جنس‌هایی استفاده کنند که به طور معمول ضد آب باشند و به طور کلی پارچه‌های PVC، PVDF، ACRYLIC و PVF FILM برای حفظ ثبات رنگ و مقاومت در برابر آب استفاده می‌شوند.

در نتیجه، اگر غشا سقف متحرک با پارچه‌هایی از این نوع ساخته شده باشد، می‌توان انتظار داشت که نصب سقف متحرک غشایی ضد آب باشد.

نکات خرید سقف متحرک غشا

هر نوع غشا سقف متحرک دارای مزایا و ویژگی‌های خاصی است. برای انتخاب مناسب‌ترین نوع غشا تاشونده برای سقف متحرک، می‌بایست نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • منظور و هدف: ابتدا باید مشخص کنید، برای چه منظوری از سقف متحرک غشا استفاده می‌کنید. آیا برای کنترل نور و تهویه در یک فضای داخلی است یا برای ایجاد یک فضای باز و ارتباط با محیط بیرون است.
  • جنس و نوع غشا: بررسی کنید که غشای سقف متحرکی که قصد خرید آن را دارید، از چه جنسی است. آیا از پارچه، مد نظر شما ساخته شده است.
  • ابعاد و اندازه: تعیین کنید که چه ابعاد و اندازه‌ای از سقف متحرک غشا برای شما مناسب است. این شامل ارتفاع، عرض و طول سقف است.
  • سیستم عملکرد: بررسی کنید که سیستم عملکرد سقف متحرک غشا چگونه است. آیا از سیستم مکانیکی یا الکتریکی برای باز و بسته کردن سقف استفاده می‌شود و کدام یک مناسب نیازهای شماست.
  • قابلیت های تکمیلی: بررسی کنید که سقف متحرک غشا قابلیت های تکمیلی ای مانند اتوماسیون، کنترل از راه دور، حفاظت در برابر آب و رطوبت و … دارد یا خیر.
  • نصب و نگهداری: بررسی کنید که سقف متحرک غشا نیاز به چه فضایی برای نصب دارد و چگونه می‌توان آن را نگهداری کرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش مناسبی وجود دارد.

بیشتر بدانید: اجرا و نصب سقف متحرک

هزینه غشا سقف متحرک

قیمت و هزینه غشا سقف متحرک مانند هر محصول دیگری بستگی به عوامل مختلفی دارد. برخی از عواملی که می‌توانند تأثیرگذار باشند عبارتند از:

  • ابعاد سقف: ابعاد سقف متحرک، مانند طول و عرض آن، می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد. سقف‌های بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند.
  • جنس غشا: نوع جنسی که برای غشا استفاده می‌شود نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. غشاهای با جنس‌های مختلف مانند پارچه و غیره هزینه‌های متفاوتی دارند.
  • نوع سقف متحرک: سقف‌های متحرک می‌توانند به صورت برقی یا دستی باشند. نوع سقف متحرکی که انتخاب می‌کنید نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.
  • سطح پوشش: سطح پوشش سقف متحرک نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. برخی از سقف‌های متحرک دارای پوشش‌های خاصی هستند که می‌توانند هزینه را افزایش دهند. همچنین، عوامل دیگری مانند محل قرارگیری پروژه، شرایط بازار، هزینه نصب و سایر فاکتورها نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند.
سخن پایانی

برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد غشا سقف متحرک، می‌توانید با شرکت‌ تولیدکننده و فروشنده  ما تماس بگیرید. مسئولان پشتیبانی ما می‌توانند شما را در انتخاب مناسب‌ترین نوع غشا برای سقف متحرک راهنمایی کنند و اطلاعات مربوط به مشخصات فنی و ویژگی‌های مختلف را ارائه دهند. همچنین بهترین راه برای دانستن قیمت دقیق، مراجعه حضوری یا تماس تلفنی است. آنها می‌توانند با توجه به نیازها و مشخصات فنی مورد نظر سقف متحرک، قیمت را به شما اعلام کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *